Felmérést végzett a BKIK Mediációs és Jogi Koordinációs Osztálya
A BKIK Mediációs és Jogi Koordinációs Osztály fenntartható vállalatirányítás (ESG) szempontjait is figyelembe vevő online kutatásának célja elsősorban a vitarendezési módszerek alkalmazásának, valamint a konfliktusok és kezelésük működési hatékonyságát befolyásoló hatásának felmérése volt.
A válaszadók a vitás helyzetek forrásaként csekély súllyal említettek csak külső tényezőket (pl. bürokrácia foka, jogi keretrendszer), ami arra enged következtetni, hogy a konfliktusok kialakulásában, elmélyülésében döntő részben az adott szervezet által befolyásolható tényezőknek van jelentős szerepük.
Fontos kiemelni: a konfliktusok jelenléte rendkívül kedvezőtlenül hathat a vállalati, szervezeti teljesítményre, ráadásul a munkavállalók közötti együttműködést, így a szerves fejlődést, versenyképességet is hátráltathatja. Feszült légkörben ugyanis a kollégák munkaidejük jelentős részében a helyzet által okozott problémákkal foglalkoznak, illetve az ezáltal kiváltott kedvezőtlen érzelmi állapot megélésére fordítják az idejüket a hatékonyabb munkavégzés helyett.
A válaszadók jelentős arányban jelölték meg vezetői passzivitást a vitarendezés terén, így kijelenthető, hogy a helyzetek hatékony kezelése iránti vezetői elkötelezettség valószínűsíthetően növelhetné a – felmérésben alacsony arányt képviselő – munkahelyi konfliktuskezelési tréningek, eljárások alkalmazását, ami elősegítené a munkavállalók hatékonyabb munkavégzését, jobb érzelmi állapotát és motiváltságát.
Fontos kiemelni, hogy ezek az intézkedések, új módszerek kedvező fogadtatásra találnának szervezeten belül, figyelemmel arra, hogy a felmérésben résztvevők több, mint fele hajlandó lenne időt és energiát áldozni a vitás helyzetek alternatív megoldásának megtalálására.
A felmérés szerint a vitarendezés hatékonyságát leginkább elősegítő szempontok: az elért eredmények hosszabb távon való érvényesülése, valamint a bevált gyakorlatok átvételére vonatkozó nyitottság és a vitarendezések alacsonyabb időigénye. A konfliktusok feloldásának és megelőzésének jelentőségére mutat rá az a körülmény is, hogy a válaszok között a legkisebb súllyal a költségcsökkentési szempontok szerepelnek: a költséghatékonyság ugyan fontos, de még fontosabb a mindenki számára megfelelő megoldás.
A válaszokból az is kiderült, hogy a résztvevők ismeretei hiányosak a mediáció módszeréről, amelyből az következik, hogy az eljárás népszerűsítésére és a gazdasági életben való alkalmazási lehetőségeinek szélesebb körben történő megismertetésére nagyobb hangsúlyt kell fektetni.
A kutatási eredmények azt is megmutatták, hogy a szervezetek nyitottnak bizonyulnak a konfliktushelyzetek és viták esetén az olyan hosszú távú és valós megoldást célzó, jelenleg kevésbé elterjedt eljárások alkalmazására, mint a mediáció.
A legismertebb mediációs szolgáltató a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, ami alátámasztja a Kamara vezető szerepét a gazdasági és munkahelyi mediációban, amelyre érdemes további kamarai szolgáltatásokat építeni.
Bővebb információ: Dr. Szilágyi András, Mediációs és Jogi Koordinációs Osztály elnök; szilagyi.andras@bkik.hu
(A tíz kérdésből álló kérdőív kitöltésében 161 fő vett részt, a mintavétel célcsoportja a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara adatbázisában szereplő vállalkozások és a tagszervezetek dolgozóiból állt. A 2025 első felében lebonyolított kutatásra Tóth Veronika, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Gazdasági mediátor képzésén tanúsítványt szerzett okleveles közgazdász közreműködésével került sor.)
Az eredmények megtekinthetők az alábbi linkre kattintva:
ESG szempontok a vitarendezésben online felmérés eredményei
A BKIK korábbi mediációs kutatása ezen a linken érhető el: https://szakcikkadatbazis.hu/doc/3871064